IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Savoir-vivre na nartach

2014-01-27 //Wstecz
Savoir-vivre na nartachNa stokach robi się ciasno, czasem za ciasno.Nawet Michael Schumacher miał wypadek na nartach.

Ruszamy na stoki jak leci, duży, mały, Pan i Pani, potrafiący i ten dopiero na nartach raczkujący.
Stok jaki jest widzi każdy. Są trasy, te dla lepiej radzących sobie z deską i dla tych co gorzej też, ale są ośle łączki oraz tereny wokół stoku, które również są jego newralgiczna częścią.
Nie ma stoku bez wyciągu, gdzie dojeżdżają i ustawiają się w kolejce kolejni narciarze.
Na każdej nawet najlepiej zorganizowanej stacji narciarskiej są też osoby towarzyszące, które same nie uczestniczą w tym białym szaleństwie czynnie ale są i nieraz kręcą się tu i tam.
Gdy popatrzeć na to wszystko chłodnym okiem, to oprócz całej masy atrakcji, radości, zadowolenia jakie daje nam ten sport, są i zagrożenia, bo nie działamy w próżni.

W sobotę -25 stycznia rusza akcja "Bezpieczna zima" w Kluszkowcach, gdzie GOPR podpowie, jak na stoku dostosować prędkość do warunków, a każdy narciarz będzie mógł sprawdzić, jak szybko zjeżdżał za sprawą specjalnego systemu teleinformatycznego zamontowanego na trasie przejazdu.

FIS naucza jak nie narobić głupstw. Oto kilka istotnych zasad, jakie obowiązują też i na polskich stokach, a których przestrzeganie to element dobrego wychowania, które winniśmy okazywać ale i tego wymagać oraz nauczać innych:

1. Miej wzgląd na inne osoby, gdyż każdy narciarz powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie powodować żadnej szkody. Wg filozofii FIS, to narciarz odpowiedzialny jest także za złe działanie sprzętu, który używa. W szczególności dotyczy to nowinek technicznych. 

2. Panuj nad szybkością, ponieważ narciarz musi zjeżdżać aby dostosować tę stosowną do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody. Bez brawury. 
To właśnie kolizje na stoku najczęściej zdarzają się z powodu nadmiernej szybkości, niezapanowania nad nartami lub niezauważenia innego uczestnika ruchu. 
Jeżdżąc obowiązani jesteśmy do poruszania się tak aby w razie konieczności móc zatrzymać się lub skręcić w ramach umiejętności jakie posiada.
Należy poruszać się wolno w miejscach zatłoczonych, w okolicach wyciągów, na zakończeniu trasy, lub zmniejszenia widoczności z powodu warunków pogodowych lub załamania stoku.
 
3. Bezpiecznie dokonuj wyboru kierunku jazdy.
Czy wiesz, że na stokach rządzi generalna zasada, że pierwszeństwo przysługuje temu kto znajduje się "przed" lub "niżej". 
To bezdyskusyjne, że znajdujący się na stoku narciarz, ma lepszą widoczność z góry, dysponuje też większą możliwością wyboru trasy jazdy.Mając przed oczami ten stan rzeczy musi wybrać taki tor jazdy aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.


4. Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie prawej lub lewej, lecz przede wszystkim w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego, aby nie podcinać innych. Dlatego też wyprzedzający narciarz ponosi całkowitą odpowiedzialność za skutki manewru wyprzedzania do chwili jego ukończenia. Ta zasada odnosi się też do omijania stojących na stoku. 

5. Zjeżdżając nieuniknionym jest przejazd i krzyżowanie torów jazdy.
Stosując proste zasady znane nam z ruchu kołowego na drogach, również na stoku narciarz, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarskim, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszaniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu. 


6. Zatrzymanie się zachodzi tylko w razie absolutnej konieczności. Zatrzymywać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności nie wolno. Po upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko jak jest to możliwe. Nikt nie może się zatrzymywać w miejscach niewidocznych dla jadących z góry lub zza zakrętu. Uruchom wyobraźnię.

7. Podchodzenie, może zachodzić tylko w razie bezwzględnej konieczności, np niosąc pomoc innemu narciarzowi, to narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy którzy pieszo schodzą w dół. Poruszanie się w kierunku przeciwnym niż odbywający się zjazd jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa, bowiem trasy narciarskie są z założenia przeznaczone do ruchu jednokierunkowego – w dół. Wg wytycznych FIS-ślady butów wyciśnięte w śniegu pogarszają warunki bezpieczeństwa jazdy i odpowiada za nie ten kto je pozostawił.  

8. Stosowanie się do znaków narciarskich ustawionych na trasach-trasy narciarskie oznakowane są w zależności od stopnia ich trudności kolorami (od najłatwiejszych do najtrudniejszych): ZIELONYM, NIEBIESKIM, CZERWONYM i CZARNYM. 
Z zasady każdy uczestnik ruchu mając pełną świadomość tego co sam potrafi indywidualnie lub poprzez swojego opiekuna decyduje o wyborze trasy. Na trasach ponadto umieszczone są znaki informujące o utrudnieniach lub niebezpieczeństwach np. o lawinach, czy zamknięciu trasy. Uczestnik ruchu ma obowiązek obserwować znaki i stosować się do nich i powinien zdawać sobie sprawę, że znaki umieszczono dla jego własnego dobra i bezpieczeństwa. Szczególny obowiązek spoczywa na opiekunach małoletnich, którzy nie potrafią należycie ocenić ani swoich umiejętności ani odczytać oznakowań na trasie, tym bardziej dostrzec zagrożenie.
 
9.W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym pomocy.
Jest oczywistą zasadą etyczną, że uprawiający sport ma obowiązek nieść pomoc poszkodowanemu niezależnie od istnienia prawnego obowiązku. W szczególności pomoc powinna polega na udzieleniu tzw. pierwszej pomocy, na zawiadomieniu właściwych służb oraz natychmiastowym zabezpieczeniu (oznakowaniu) miejsca wypadku tak aby nie zagrażało ono innym uczestnikom ruchu. 

10. Stwierdzenie tożsamości i każda osoba zamieszana w wypadek, lub będąca jego świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe. 
Będąc świadkiem zdarzenia mamy kardynalne znaczenie dla ustalenia odpowiedzialności i w związku z tym każdy, kto był świadkiem musi czuć się zobowiązanym do uczestniczenia w procedurach wyjaśniających.
 


Etyka swoje a życie swoje. Obrazki z życia kierowcy dowolnego pojazdu w naszym kraju, pozwalają zrozumieć, że agresja, brak szacunku, lekceważenie wszelkich zasad i norm i tych pisanych i nie pisanych, to chleb codzienny każdego z nas i zmotoryzowanego i pieszego. Nie inaczej jest na stokach narciarskich i zapewne każdy z nas widział osoby, którymi kierowała brawura i chęć pochwalenia się umiejętnościami przed znajomymi. Dostosowanie się do warunków oraz umiejętności to podstawowy dekalog mądrego narciarza. 

Nie bójmy nazywać się tych wszystkich, którzy lekceważą te normy bałwanami. Toż zimą bałwany mają zgoła inne zadanie niż innym na stoku życie utrudnianie. 

Brawura, brak kultury, mała wyobraźnia nie mogą i nie powinny być usprawiedliwieniem. Egoizm na stoku równa się temu samemu w życiu codziennym. Takich typów należy ignorować i usuwać z naszego otoczenia. Wybierając się na zimowy wypoczynek bez wątpienia należy pamiętać także o innych użytkownikach tras oraz własnym zdrowiu.

Zatem zwolnij gdy:
-widoczność jest ograniczona,
-na garbach, uskokach, muldach, 
-w pobliżu wyciągu, 
​-na końcu trasy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, od 1 stycznia 2012 roku jazda na nartach czy snowboardzie pod wpływem alkoholu lub innych używek jest wykroczeniem. Może za to grozić kara więzienia i wysoką grzywną. Na wielu stacjach narciarskich działają lotne grupy policyjne, które mają za zadanie eliminować z naszego otoczenia osoby, które nie potrafią stosować się do prostych reguł charakteryzujących ludzi wrażliwych, mądrych i kulturalnych.

Nie wpisuj się w czarną księgę polskich idiotyzmów. 

Opracowano z wykorzystaniem instrukcji FIS.
JG

I stało się. Zjeżdżając, patrz, bo oni ratują komuś życie. I gdzie tu głowa? I najlepsi miewąja upadki.
Oni też są elementem stoku. Nieodzowny atrybut mądrego narciarza. Rozsądek przede wszystkim. Jak jest luz jest miło.
Tu też może być niebezpiecznie. Dobre okulary na stoku to podstawa. Niby nic wielkiego. Myśl trzeźwo.
Rozkład jazdy


Noclegi

Ośrodek Wypoczynkowy Czorsztyn-SkiOśrodek Wypoczynkowy Czorsztyn-Ski
Kluszkowce / Nocleg i Restauracja
Jest jezioro są i góry, tu odpoczniesz wśród natury.
PENSJONAT BORUTAPENSJONAT BORUTA
Zakopane / Nocleg
Pensjonat Boruta położony jest w centrum Zakopanego.
WeronikaWeronika
Poronin / Nocleg
"Weronika" to miejsce idealne dla kolonistów. Miła obsługa, świetna okolica
Restauracje

Restauracja Stek ChałupaRestauracja Stek Chałupa
Zakopane / Restauracja
Dla wielbicieli tradycyjnego grilla.
Pizzeria Restauracja PrimaveraPizzeria Restauracja Primavera
Nowy Targ / Restauracja
Restauracja, pizzeria, pub
Karczma SzarotkaKarczma Szarotka
Bukowina Tatrzańska / Restauracja
Kuchnia regionalna.

Warto przeczytać

E-kartki góry