IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Ogólnodostępne pociągi retro w 2013 roku kursują od 29 czerwca.

2013-06-13 //Wstecz
Ogólnodostępne pociągi retro w 2013 roku kursują od 29 czerwca.Podróżując koleją nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że szlak kolejowy, po którym aktualnie mknie nasz skład ma swoją przecież historię. Bogatą historię.  Taką też ma znany zapewne wielu turystom podróżującym  na Podhale do Zakopanego sławny express Tatry. Jego dzieje przywołamy za kurierem kolejowym.
"Flagowy niegdyś pociąg PKP – Ekspres „Tatry” – uruchamiany obecnie przez PKP Intercity, w rozkładach (na lata)1975/1976 i 1976/1977 prowadził grupę wagonów relacji Warszawa Wschodnia – Chabówka – Limanowa – Krynica. Skład pociągu w całej relacji liczył łącznie aż szesnaście wagonów – pięć do Krakowa, trzy do Krynicy i osiem do Zakopanego. Od Chabówki do Krynicy obsługę trakcyjną "Tatr" miały prowadzić lokomotywy spalinowe SP45, ale po wykolejeniu się jednej z nich koło Tymbarku do trakcji zastosowano wypróbowane w górach parowozy Ty2 i TKt48. W rezultacie z Chabówki do Krynicy jeździł ostatni w Europie pociąg ekspresowy "na parę", co zazwyczaj  wywoływało zdumienie podróżnych.
W 1976 roku czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego został skrócony do 7,5 godz., co było możliwe dzięki ukończeniu rok wcześniej elektryfikacji całej trasy. Ekspres "Tatry" w tamtym okresie miał odczepiane w Chabówce, a nie w Krakowie wagony do Krynicy, które kursowały linią Chabówka – Nowy Sącz. Osiągnięty czas przejazdu tego odcinka, około 2 godz., był najkrótszy w jego historii. Średnia prędkość wynosiła 39 km/godz.
Lokalna od lat linia Chabówka – Nowy Sącz zyskała niejaką nobilitację. Liczy ona 77 km długości i jest jedynym kolejowym połączeniem dwóch linii głównych: Tarnów – Muszyna – Krynica/Plavec oraz Kraków – Zakopane. Przecinając Beskid Wyspowy, ma charakter górski, przebiega dolinami trzech rzek i pokonuje dwa wysokie działy wód między ich zlewiskami. Jej najwyżej położonym punktem jest przystanek Skrzydlna – 608 m n.p.m., najniżej – stacja Marcinkowice – 272 m n.p.m. Spadki toru przekraczają na ogół wartość 20 promili, z obu stron stacji Kasina Wielka dochodzą do 27 promili. Nie zaszła konieczność budowy tuneli, niemniej, by zachować dopuszczalny profil pionowy trasy, należało dokonać imponujących robót ziemnych w postaci licznych przekopów i nasypów, wybudować setki metrów murów oporowych i innych zabezpieczeń inżynieryjnych. W ich budowie celowali Włosi, którzy przybyli tu ze swej ojczyzny. Część z nich pozostała na tym terenie, dając początek włosko- polskim rodom.
Na całym przebiegu linii znajduje się 206 przepustów wodnych pod torem (kilkadziesiąt z nich to murowane z kamienia tunele, służące także do przejazdu nawet dużych pojazdów), 59 małych mostów i 15 dużych. Największe z nich to most na Dunajcu w Nowym Sączu długi na 314 m oraz położony w łuku most-wiadukt w Dobrej, który ma 143 m długości i 26,5 m wysokości.
A wszystko to powstało w niecałe dwa i pół roku! W latach 1882-84".
Imponujące doprawdy tempo, bo wystarczy tylko zastanowić się jakim to wówczas dysponowano zapleczem technicznym. Zatem, gdy pociąg nasz stukoce po torach a za oknami ciekawy krajobraz, przywołajmy do wspomnień i te, bo przecież tras tak urokliwych i nadal czynnych, a wydartych Naturze ludzkimi rękami, gdzie i woda i góry nie dawały za wygraną, nie jest aż tak wiele. W czasach, gdy kolej coraz częściej dysponuje supernowoczesnym taborem, a trasy wiodą mało widokowymi szlakami,bo i tunel i las albo płaskie, nudne równiny, ta tu i jeszcze nadal czynna zasługuje na naszą szczególną uwagę. 
Jak niesie wieść gminna nadal będzie zachowana w eksploatacji trasa  Nowy Sącz-Chabówka, trasa o niezwykłych walorach widokowych ale i tradycji. Podróż pociągiem, pomimo wydawałoby się długiego czasu podróży, wcale nie musi być nudna. Na Podhalu zapewne nie jest.

Na podstawie materiału ze strony: kurierkolejowy.eu


Obecnie ogólnodostępne pociągi retro w 2013 roku kursują według poniższego rozkładu:

Począwszy od 29 czerwca bieżącego roku, we wszystkie weekendy do 1 września włącznie (z wyjątkiem 24-go sierpnia), zapraszamy na przejażdżki pociągami retro na trasie z Chabówki do Mszany Dolnej i z powrotem. Podróż zabytkowym pociągiem zestawionym z lokomotywy parowej i wagonów sprzed 80-ciu lat to dla wszystkich pełna niezapomnianych wrażeń niepowtarzalna forma aktywnego wypoczynku.
Ogólnodostępne pociągi retro na trasie
Chabówka - Mszana Dolna - Chabówka
ROZKŁAD JAZDY
10:30 15:40Chabówka - Skansenp. 12:45p. 17:45
10:50 16:00Chabówka - stacja PKPp. 12:30p.17:32
10:59 16:09Rabka Zdrój12:2617:28
11:09 16:18Rabka Zaryte12:1517:17
p. 11:30p. 16:39Mszana Dolna11:5316:55
p. - godzina przyjazdu pociągu do stacji
Pociągi kursują:
29, 30. VI.
6, 7, 13, 14, 20, 21, 27, 28. VII.
3, 4, 10, 11, 17, 18, 25, 31. VIII.
1. IX. 2013r.
Bilety można nabyć tylko u obsługi w pociągu bez dodatkowych opłat
Ceny biletów w jedną stronę:
Chabówka - Mszana Dolna: 8,50 zł.,
Bilet powrotny Chabówka - Mszana Dolna - Chabówka:17,00zł.
Dzieci do lat 4 bezpłatnie.

 Materiał foto :M. Panasiewicz.
Dane na podstawie skansen.hg.pl



Rozkład jazdy


Noclegi

Hotel Nawigator***.Hotel Nawigator***.
Szczawnica / Nocleg i Restauracja
Hotel Nawigator*** to komfortowy obiekt wypoczynkowo-konferencyjny.
U ZiomkaU Ziomka
Murzasichle / Nocleg
Zapraszamy serdecznie do naszego ośrodka położonego wśród malowniczych Tatr.
Willa " U Tośki 3"Willa " U Tośki 3"
Murzasichle / Nocleg
Kameralny obiekt, miła atmosfera, piękne widoki na góry.
Restauracje

Karczma AngelikaKarczma Angelika
Murzasichle / Restauracja
Szałas regionalny. Organizujemy pieczenie barana, prosiaka przy muzyce.
Karczma PolaniorkaKarczma Polaniorka
Biały Dunajec / Restauracja
Karczma BacaKarczma Baca
Poronin / Restauracja
Nie zapomnieliśmy o tym, że ostre górskie powietrze niezwykle wzmaga apetyt,

Warto przeczytać

E-kartki góry