IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Kalorie najlepiej zrzucać w górach

2015-11-17 //Wstecz
Kalorie najlepiej zrzucać w górachTo jak się czujemy często decyduje nasz wygląd. Zbędne kilogramy psują nam i dobre samopoczucie jak i zniechęcają. Nie trzeba zaraz wielkich sal i niezwykłych przyrządów, wystarczy częsty spacer, najlepiej w górach by odmienić swój wygląd.


Coraz popularniejsze na szczęście staje się bycie w dobrej formie aktywności fizycznej. Częstym widokiem z naszych miast, osiedli są np. biegacze, którzy nie bacząc na niepogodę po prostu robią to co im daje siłę na cały dzień. Nierzadko też widzimy ćwiczących, którzy wykorzystują różne elementy zabudowy miejskiej do ćwiczeń. Ławka, murek, poręcz- to wszystko jest przydatne, gdy tylko chcemy poćwiczyć. Co ważne - nie trzeba płacić za karnety, bilety wstępu. Nie ma też przymusu by kupować specjalistyczne sprzęty do takiego rodzaju treningu. To co jest potrzebne, to odrobina motywacji i trochę inwencji, aby już od dziś zacząć ćwiczyć w dostępnej nam przestrzeni miejskiej. Miasta o renomie turystycznej stawiają na taką właśnie ofertę, która adresowana jest i dla turystów ale i mieszkańców. Przez ruch do zadowolenia z siebie, swojego życia, do pełnej akceptacji swojego ciała.

Park Zdrojowy-Rabka Zdrój-Podhale 

Najprostszym ćwiczeniem poprawiającym naszą ogólną sprawność jest tradycyjna i znana ze szkolnego wf pompka, często też spotykane są podciągania,przysiady, brzuszki. Wkoło nas sporo jest różnej parkowej zabudowy, która może być atrakcyjnym miejscem przeznaczonym do ćwiczeń – może być to nawet tradycyjny plac zabaw dla dzieci, park lub własne podwórko a nawet coraz częściej spotykane na osiedlach, w parkach, placach- urządzenia do uprawiania fitness. Te wolno stojące na pierwszy rzut oka-dziwolągi, mają dodatkową zaletę – korzystanie z nich nic nie kosztuje. Wiele parków w górskich miejscowościach ma dość spory arsenał tych zjadaczy kalorii.

Rabka Zdrój-Park linowy 

Uprawiane tu ćwiczenia są o charakterze siłowym i jest to rodzajtej aktywnościfizycznej, w której do treningu wykorzystuje się przede wszystkim masę własnego ciała. Dlatego zamiast kupować drogi karnet i spędzać godziny w zamkniętym, często słabo wentylowanym pomieszczeniu, skorzystajmy z udostępnionej nam oferty i poćwiczmy równie skutecznie i co ważne za darmo na świeżym a najlepiej górskim powietrzu.

Wykorzystując w tym celu nawet krótki weekend spędzany w górach, zyskają na tym nie tylko nasze mięśnie, ale także cały organizm, bo przez lepsze dotlenienie, w pozbawionym większości wielkomiejskich atrakcji powietrzu powoduje on zwiększoną wydolność, co z kolei przekłada się na lepsze wyniki w nauce, życiu zawodowym ale i sportowym.

Park Zdrojowy-Rabka Zdrój-Podhale 

Konstrukcja i obsługa tych urządzeń jest tak prosta, że banalna i bez problemów mogą z nich korzystać w zasadzie wszyscy, oczywiście w miarę sprawni ruchowo. Nawet słabo wysportowane osoby zyskają na tych ćwiczeniach, chociaż one muszą jednak na początek włożyć nieco więcej wysiłku, aby nabrać i wystarczającej siły, ale i niezbędnej kondycji. Jeżeli dotąd nie uprawiały żadnego sportu, warto poświęcić każdą wolną chwilkę na trening ogólnorozwojowy, który wzmocni wszystkie partie mięśni. Teraz, gdy szlaki górskie będą coraz rzadziej dostępne, bo to i warunki pogodowe są marne a i widoki w zasadzie żadne, gdyż gęsto ścielą się tu mgły, to jednak wyjazd na wyżej położone tereny jest ze wszech miar pożądany i wskazany. Tutejsze powietrze pozbawione wielu uciążliwych dla nas dodatków w postaci groźnych alergenów, i gwarantuje, że wysiłek jaki włożymy w wykonywane ćwiczenia, nie pójdzie na marne. A wysiłek wcale nie musi być z gatunku tych co to powala zaraz z nóg.

Park ćwiczeń-NowyTarg-Podhale 

Dlatego też najlepiej jest trenować seriami, jednak pamiętajmy, aby się nie przeforsowywać, zwłaszcza na początku. Uważajmy, aby się nie przetrenować, bo wówczas możemy stracić całą motywację do dalszych treningów.

Każdy ruch na świeżym powietrzu jest dobroczynny w skutkach dla naszego organizmu. Trening na świeżym powietrzu daje podwójne korzyści , bo nie tylko, że wzmacnia nasz często osłabiony codziennym monotonnym trybem życia organizm ale i podnosi skutecznie sprawność fizyczną, do tego jest też sposobem na regularny kontakt z naturą. Ta jej górska odmiana szczególnie zachęca, by spędzać na wolnym powietrzu jak najwięcej czasu, bez względu na warunki pogodowe. Taki ruch to też dobry sposób, by zrzucić te kilka ciążących nam kilogramów i ujędrnić ciało. To co oczywiste, to na początek możemy zacząć od zwykłego spacerowania, aby stopniowo przechodził w szybki marsz. Te minimum 3 razy w tygodniu po 40-50 min marszu da pożądany przez nas efekt, bo organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową, ale nastąpi to dopiero po 30 minutach wysiłku, więc krótsze treningi nie wpłyną za zmniejszenie wagi ciała.

FitPark-Nowy Targ-Podhale 

To co nam często zakłóca przyjemność z dobrej zabawy to świadomość, że spożywamy za dużo kalorycznych posiłków. Często są to przesadzone obawy, ale warto trzymać rękę na pulsie, by nie przesadzić i nie musieć po powrocie z wakacji, urlopu wymieniać posiadanych przez siebie ubrań, bo te o dziwo skurczyły się.

Każdy ruch, to skuteczny sposób na spalanie kalorii, a te spalamy podczas różnych czynności.Nawet 1000 - tyle stracimy podczas godzinnego wchodzenia po schodach. Musimy więc wybrać się do PKiN w Warszawie i pospacerować , aby tych kalorii skutecznie pozbyć się. Ale tak intensywny wysiłek fizyczny możemy jednak odbyć w nieco bardziej luksusowych dla nas warunkach, np. wspinając się na szczyty górskie, rozsianie po naszym Podhalu, i to wystarczy, by spalić połowę dziennego zapotrzebowania energetycznego.

 Szczawnica-Pieniny

To ile kalorii spalamy podczas wykonywania różnych czynności, to zależy od naszej płci, wieku, wagi oraz czasu i tempa, w jakim wykonujemy daną czynność. To co nas zmotywuje do wykonywania intensywnych ćwiczeń, to na pewno świadomość tego, ile spalamy kalorii podczas tego czy innego wysiłku fizycznego, jeśli do tego naszym celem jest właśnie pozbycie się tych zbędnych kilogramów.

Nic nie zastąpi intensywnych ćwiczeń fizycznych, które są jednak najlepszym sposobem na przyspieszenie przemiany materii i związane z tym zużycie energii pochodzącej m.in. z tkanki tłuszczowej. Na to, ile kalorii spalimy podczas wysiłku, składa się kilka czynników i zależy przede wszystkim od jego intensywności, lecz także od masy ciała ćwiczącego, a również od czasu trwania treningu. Dla przykładu, osoba o masie ciała 65 kg w ciągu 30 minut biegu w tempie 6,5 min/km spali 322 kcal. Nie mniej skutecznym sposobem na rozstanie się ze zbędnymi kilogramami w postaci mało eleganckiej energii tkanki tłuszczowej jest jazda na rowerze przy prędkości 20 km/godzinę osiągniemy 600 spalonych kilokalorii – kcal a przy zwykłym skakaniu na skakanceuzyskamy574 kcal/godzinę.

Pieniny 
 

Jak już mówiliśmy każdy ruch sprawia, że spalamy kalorie i to nawet bez intensywnych ćwiczeń na siłowni. Prace domowe również sprawią, że gdy sięgniemy po odkurzacz, mopa lub płyn do spryskiwania mycia szyb, to podczas godziny odkurzania spalimy 135 kcal. Trochę mniej, bo 120 kilokalorii, spalimy podczas mycia okien czy podłogi. Jeśli rozstaniemy się z wygodną pralką automatyczną, to relatywnie więcej energii musimy zużyć na pranie ręczne -150 kcal. Stąd może i zawód praczki był bardzo zdrowym na otyłość ale już mniej przyjaznym dla jej rąk i kręgosłupa. Jak wynika z badań, to jednak najbardziej efektywnym jest zwykłe szorowanie podłogi, podczas którego spalimy aż 213 kcal. Do odstawki muszą pójść zatem mopy i im podobne udogodnienia a kilkadziesiąt minut spędzonych na kolanach ze szczotką ryżową w dłoni sprawi, że kalorie z nas wyparują. Tylko czy nas na to stać? Ludzki organizm broni się jak może przed nadmiarem kilogramów i spala kalorie także, kiedy śpimy. To zdawałoby się dobra wiadomość, ale wynik nie szokuje, bo w ciągu godziny intensywnego snu możemy spalić ok. 70 kcal , bo takiej dawki energii potrzebuje organizm na regenerację. Może jakiś sen połączony z pracą rąk i nóg sprawią, że spalimy ich nieco więcej, ale za to dostaniemy burę od współmałżonka, że zamiast spać to biegamy lub boksujemy leżąc. Poza tym ilość spalonych podczas snu kalorii raczej nie sprawi, że ten wyczyn przejdzie do księgi rekordów Guinessa. Co istotne, to osoby niewyspane, bo biegały lub boksowały przez sen nie tylko nie spaliły więcej kalorii podczas snu, lecz także mają wzmożony apetyt, co już nie sprzyja utracie wagi.

Pieniny 
 

Najbardziej przekonywująco brzmi jednak spalanie kalorii, które może być i jest nieco wyczerpujące, lecz także przyjemne. Podczas intensywności stosunku seksualnego możemy spalić od 200 do 600 kcal. To daje liczbę porównywalną jak podczas biegania czy jazdy na rowerze. Nie ma przeszkód, by te dwie czynności skoordynować w czasie i połączyć dla uzyskania pożądanego efektu. Zapewne wtedy wspólne przejażdżki czy przebieżki nabiorą innego znaczenia i smaku.

To co w miastach i parkach raczej się nie uda, to da się zrealizować podczas niewielkich nawet wypadów w jesienne góry, gdy i szlaki ale i schroniska zieją pustką. Jak widać, dla osiągnięcia większego efektu potrzebne jest nam też towarzystwo drugiej osoby. Nie ma w tym nic złego, bo nawet podczas wykonywania takich czynności, jak pisanie sms-ów z umawianiem się na wspólną przejażdżkę a potem całowanie na powitanie sprawia, że również spalamy zbędne kalorie. Dużo kalorii zużyjemy podczas pisania wiadomości tekstowych - 40 kilokalorii/h-osiągniemy to gdy tekst będzie dość zawiły i wymagał wielu wyjaśnień, to ta godzina może nawet być niewystarczająca. Żując gumę do żucia, co przy pisaniu sms-a jest raczej często spotykane spalimy 11 kcal/h, co ma i ten pozytywny efekt, że odświeżymy jamę ustną przed całowaniem, które gdyby było na miarę bicia rekordu, to da nam wynik spalonych kalorii równy 11 kcal/godzinę. Suma summarum kalorii ubywa.

Widok z góry Wdżar 
 

Kalorie spalić zatem możemy na wiele sposobów. Wiadomo nie od dziś, że wspólny wypoczynek, w atrakcyjnym miejscu jest doskonale oddziałującym na nasze samopoczucie czynnikiem. Pobyt w górach poza wymienionymi, naturalnymi sposobami na zrzucenie zbędnych w naszej subiektywnej opinii kilogramów – bo to i umawianie przez sms-y, wspólne czułości przy powitaniu kontynuowane w dalszej części w formie nocnych igraszek, wymusi na nas i ruch do tego także ten pieszy jak i rowerowy- w zależności od rodzaju wybranej przez nas formy aktywności, a także da w oczywisty sposób sposobność do skorzystania z tych i innych urządzeń specjalnie rozstawionych abyśmy nie myśleli tylko o głupstwach ale poćwiczyli i nabrali sił oraz odnowili nasz organizm. A siły jak widać przydadzą się, by znowu móc spalać kalorie nawet leżąc, czy żując.

Świeże powietrze, daleka panorama, szmer toczącego swe wody górskiego strumyka- nie pozostaną bez wpływu na nasz stosunek do otaczającego nas świata i nie pożałujemy ani tych minut spędzonych na pisaniu sms-a, ani przejechanych na rowerze czy pieszo przebytych kilometrów, bo wynik sumaryczny będzie nas zawsze mobilizował do ruchu, jaki by on nie był. Ważne, żeby przybyło nam sił, ubyło kalorii a czas zaoszczędzony na pisaniu sms-ów i żuciu gumy spożytkujemy tam, gdzie kalorii ubywa znacznie więcej i to w dużo przyjemniejszy sposób. Zawsze do katalogu niezbędnych czynności możemy dorzucić pranie na tarze.

Park Linowy-Krościenko 
 

A tabela spalonych kalorii wygląda tak:

  • Wchodzenie po schodach - 948 kcal/h
  • Bieg(szybki - 5 min/km) - 780 kcal/h
  • Pływanie- 468 kcal/h
  • Jazda na nartach- 438 kcal/h
  • Jazda na łyżwach- 426 kcal/h
  • Energiczny taniec- 366 kcal/h
  • Aerobik - 300 kcal/h
  • Szybki marsz (7 km/h) - 293 kcal/h
  • Spacer- 228 kcal/h
  • Gra w kręgle - 204 kcal/godz.

Źródło:wformie24.pl

Więcej o walorach opisywanych miejsc oraz innych atrakcjach z gór dowiesz się czytając nasze artykuły:  

Podhale Przewodnik

Podhale Noclegi

Podhale Restauracje

Góry zdjęcia

 

Liczymy na Państwa fotografie z Waszych wojaży po górach.
Skomentuj i podziel się tym artykułem z innymi na  - dziękujemy. 

Polecamy lekturę tekstów o Pieninach i Podhalu. 

 

Jacek Grzesiak


Rozkład jazdy


Noclegi

Ośrodek Wypoczynkowy "Kolejarz"Ośrodek Wypoczynkowy "Kolejarz"
Zakopane / Nocleg
Ośrodek jest położony w samym centrum miasta i wszędzie blisko.
Folwark Stara WiniarniaFolwark Stara Winiarnia
Mszana Dolna / Nocleg i Restauracja
ZAPRASZAMY PAŃSTWA SERDECZNIE W NASZE HISTORYCZNE, ZABYTKOWE PROGI!
CWiR RysyCWiR Rysy
Bukowina Tatrzańska / Nocleg
CWiR "RYSY" Sp. z o.o. to centrum rekreacyjno-wypoczynkowe.
Restauracje

Pizzeria & Restauracja AdamoPizzeria & Restauracja Adamo
Zakopane / Restauracja
Pizzeria i restauracja „Adamo” to lokal, który od 1995 roku cieszy...
Pensjonat, Restauracja NowakPensjonat, Restauracja Nowak
Łapsze Niżne / Nocleg i Restauracja
Pensjonat i Restauracja „Nowak” położony jest w centrum malowniczego regionu
Pensjonat Restauracja Białka WidokPensjonat Restauracja Białka Widok
Białka Tatrzańska / Nocleg i Restauracja
Pokoje Gościnne BIAŁKA WIDOK znajdują się na wzgórzu KORKOSZÓWKA.

Warto przeczytać

E-kartki góry