IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Stare i nowe plany dotyczące górskich dróg

2015-09-18 //Wstecz
Stare i nowe plany dotyczące górskich drógKrystalizują się plany kolejnych drogowych inwestycji w górach. Plany są ambitne, nie do końca może odpowiadają na lokalne zapotrzebowanie ale poprawią obecny, nie wszystkich satysfakcjonujący stan rzeczy.


Znane są już rządowe plany dotyczące budowy i rozbudowy dotychczasowej infrastruktury drogowej na terenie woj. Małopolskiego ze szczególnym uwzględnieniem Podhala. Planowane inwestycje obejmują drogę ekspresową S7 na odcinku od Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego, rozbudowę zakopianki od Lubnia do Rabki, sądeczankę na całym odcinku Nowy Sącz-Brzesko, obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej, Zatora czy Zabierzowa. Co istotne, wszystkie te inwestycje znalazły się w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2023 r.

 Zakopianka

Jak zawsze w beczce miodu jest i łyżka dziegciu, co należy rozumieć w ten sposób, że gwarancji, że te trasy powstaną, jednak nie ma. Drogi co prawda znalazły się w dokumencie, ale jak zapowiedziała premier Ewa Kopacz, nie będzie już podziału na inwestycje podstawowe i te znajdujące się na liście rezerwowej. Gdy wcześniej obecność na pierwszej z list gwarantowała finansowanie, to teraz kolejność przyznawania pieniędzy będzie zależeć wyłącznie od zaawansowania w przygotowaniu inwestycji, m.in. dokumentacji.

 Zakopianka-Podhale

Na przełomie września i października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma tymczasem ogłosić przetarg w systemie "zaprojektuj i wybuduj" na odcinek S7 między Krakowem a granicą z województwem świętokrzyskim. Cały ten fragment został podzielony na trzy etapy. Planuje się, że budowa tego odcinka ma ruszyć w 2017r. i zakończyć w 2019 r. Całkowity koszt inwestycji oscyluje wokół 2,9mld zł.

Natomiast został już ogłoszony przetarg na budowę odcinka S7 między Lubniem a Rabką. Ten fragment również podzielono na trzy etapy. Najpóźniej w przyszłym roku poznamy firmy, które będą odpowiadały za budowę drogi.

 Zakopianka

Na wybudowanie tunelu pod Luboniem jest już 20 chętnych, w tym firmy spoza kraju-z Turcji, Korei Południowej i państw europejskich. Dalsza procedura przewiduje, że GDDKiA przymierzać się teraz będzie do II etapu przetargu, do którego zaprosi połowę oferentów. Na wybudowanie tego odcinka "zakopianki" wykonawca będzie miał od 54 do 60 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Będzie to bardzo różnorodna i malownicza droga ekspresowa. Wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień – Rabka podyktowana została przez przyrodę. Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych aż połowę trasy głównej czyli 8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel o długości 2,058 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m.

 Dojazd na Podhale

Oprócz tunelu zaprojektowano 38 obiektów mostowych, w tym 10 mostów na ciekach wodnych, pozostałe to wiadukty i łącznice. Dwa węzły drogowe:

  1. "Skomielna" i
  2. "Zabornia",

trzy MOP-Y inaczej mówiąc- miejsca obsługi podróżnych w :

  1. Lubniu,
  2. Krzeczowie i
  3. Zbójeckiej Górze

oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny. Najdłuższy wiadukt będzie miał około 992 metry długości..Na odcinku S7 Lubień-Naprawa wykonać trzeba m.in.:

- dwujezdniową drogę klasy S długości ok. 7,6 km,

- wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich, zapewnienie stateczności nasypów i skarp i zabezpieczenie skarp głębokich wykopów,

- MOP Lubień i MOP Krzeczów. Wybudowane, rozbudowane i przebudowane mają być drogi gminne, powiatowe, dojazdowe do obsługi przyległego terenu i drogi technologiczne. Wykonawca ma także zaprojektować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne oraz wykonać roboty budowlane dla odcinka drogi krajowej nr 7 (po śladzie istniejącej drogi powiatowej 1686) o długości ok. 0,5km.

Zakopianka-Podhala

Równie duże jest zainteresowanie budową tunelu w ciągu S7 między Naprawą a Skomielną Białą, co zaskoczyło Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Z wnioskami wystąpiło aż 20 chętnych, głównie to konsorcja kilku firm. Najwięcej ofert jest jednak z Włoch i Hiszpanii, ale także po raz pierwszy są Szwajcarzy czy firm aż Korei Południowej.

Na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała zakres prac obejmuje m. in. :

- budowę odcinka tunelowego o długości ok .3,0 km z dwukomorowym tunelem długości ok.2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą wraz z wyposażeniem technicznym, wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów, przebudowę i budowę dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego, budowę murów oporowych i dróg technologicznych. 

Na odcinku Skomielna Biała – Chabówka roboty drogowe obejmują m.in.:  

  • budowę dwujezdniowej drogi długości ok.6,1 km, w tym: klasy S długości ok. 5,2km, klasy GP długości ok. 0,9km, 
  • wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, 
  • obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, 
  • zabezpieczenia skarp głębokich wykopów, 
  • budowę węzła "Skomielna Biała" wraz z łącznicami częściowo na estakadach 
  • oraz rondem, budowę węzła „Zabornia” wraz z łącznicami oraz rondami i Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej. 
  • Ponadto rozbudowana zostanie droga krajowa nr 28, drogi krajowa nr 7 i nr 47, zaplanowano powstanie MOP-u Zbójecka Góra, mury oporowe. 
  • Na tym odcinku powstanie najdłuższy wiadukt, o długości ok. 992 m.  

Póki co, na razie nie wiadomo, kiedy kierowcy będą mogli się nacieszyć nową drogą między Brzeskiem a Nowym Sączem. Jak jednak przekonują urzędnicy, najpóźniej będzie to rok 2023. Wiadomo natomiast, że nie będzie to droga ekspresowa.



  • Więcej o walorach opisywanych miejsc oraz innych atrakcjach z gór dowiesz się czytając nasze artykuły: 

Podhale Przewodnik

Podhale Noclegi

Podhale Restauracje

Góry zdjęcia

 

Liczymy na Państwa fotografie z Waszych wojaży po górach.
Skomentuj i podziel się tym artykułem z innymi na  - dziękujemy. 

Polecamy lekturę tekstów o Pieninach i Podhalu.


 

Źródło: Gazeta Krakowska, doniesienia medialne

JG

 



Rozkład jazdy


Noclegi

Karczma Pizzeria przy MościeKarczma Pizzeria przy Moście
Szaflary / Nocleg i Restauracja
Jest to obiekt gastronomiczno-rekreacyjny usytuowany w malowniczej górskiej
JÓZEFINAJÓZEFINA
Ochotnica / Nocleg
Gdy na wczasy wraz z rodziną czas na kontakt z Józefiną.
DOM WYPOCZYNKOWY GALICADOM WYPOCZYNKOWY GALICA
Poronin / Nocleg
Witamy Was u podnóża Tatr schylamy się bardzo nisko.
Restauracje

Restauracja włoska Villa ToscanaRestauracja włoska Villa Toscana
Nowy Targ / Restauracja
Prawdziwa Włoska Restauracja w Polsce
Karczma Litworowy StawKarczma Litworowy Staw
Białka Tatrzańska / Restauracja
Oferujemy potrawy kuchni góralskiej i polskiej.
Restauracja WiniarscyRestauracja Winiarscy
Nowy Targ / Restauracja

Warto przeczytać

E-kartki góry