IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej wiodą przez polskie góry

2015-06-10 //Wstecz
Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej wiodą przez polskie góryInicjatorzy akcji aby ożywić górskie szlaki kolejowe dopięli swego. Stara ciuchcia lub lokomotywa spalinowa albo po prostu drezyna kolejowa, cel uświęca środki.


Kolej motorem postępu- była, teraz z wolna polska kolej odgryza się zajadłej konkurencji, modernizując i unowocześniając jak nie tabor to infrastrukturę. To co było dobre w końcówce XX wieku nie nadaje się już w obecnym stuleciu. Jednak nic tak nie unaocznia miary postępu jaki dokonał się w technice, a przede wszystkim w transporcie masowym jak właśnie kolej. Jeszcze 50-ąt lat temu widok pędzącego parowozu nie był niczym nadzwyczajnym na szlaku kolejowym. Każde teraz spotkanie z takim reliktem minionej doby powoduje jednak niezłe zamieszanie. Najbardziej, rzecz jasna całe zdarzenie przezywają dzieci. One przecież tak na dobrą sprawę tylko w filmach miały okazję widzieć to co Julian Tuwim opisywał w swoim wierszu- Lokomotywa. To właśnie dzieci są najwdzięczniejszą publicznością wszelkiej maści imprez z udziałem muzealnych już niestety eksponatów, ale jednak nadal za sprawą ludzi z pasją, sprawnych i gotowych na kolejne stawiane przed nimi wyzwania. Możemy już niejako odtrąbić sukces w ratowaniu tego typu eksponatów i to nie tylko lokomotyw czy wagonów, ale i całej starej już infrastruktury kolejowej wraz z atmosferą jaką tworzy przejazd składu retro. 

Retro pociąg na trasie

Dzięki dofinansowaniu przez Urząd Marszałkowski Woj. Małopolskiego i współpracy Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei ze Skansenem Kolejowym w Chabówce tworzony jest produkt turystyczny, który będzie przyciągać nie tylko pasjonatów kolei i turystyki z regionu ale także z najdalszych zakątków Polski, Europy czy co nie dziwi i nawet świata. Najlepszym przykładem na skuteczność tych działań jest informacja, że najbliższy przejazd pociągu retro nastąpi już 5 lipca i będzie to zarazem inauguracja całego projektu. Trzeba zaznaczyć, iż zabytkowy tabor, który będzie odgrywał kluczową rolę w tym projekcie na co dzień stacjonuje w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce i faktycznie ma szanse zaistnieć dzięki zaangażowaniu PKP Cargo (właściciela skansenu) w ratowanie i utrzymywanie w stanie czynnym zabytków polskiego kolejnictwa, co oznacza, że projekt w ogóle ma szansę realizacji. 

Skład retro na Podhalu

Planowany jest przejazd pociągiem retro po pięknym, górskim szlaku jakim jest trasa kolejowa Nowy Sącz – Kasina Wielka odrestaurowanymi wagonami prowadzonymi przez w pełni sprawną zabytkową lokomotywą spalinową SP42-260z 1978 roku. Wagony będą typuBhixt z lat 60.oraz przedwojennego Bhux z z 1939 roku. 

Na terenie Skansenu Kolejowego w Chabówce

Mamy zatem sytuację, że od czerwca 2015 roku wdrażany jest już w życie projekt "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. A wszystko to w scenerii niezwykłej rocznicy, bowiem niedawno, bo w dniu 16 grudnia 2014 r. przypadała 130. rocznica otwarcia Galicyjskiej Kolei Transwersalnej- zbudowanej przez austriackie CK Koleje Państwowe. Powstała ona w ciągu dwóch lat 1882-1884. Trasa biegnąca po północnych stokach Karpat uznawana jest za znaczące dzieło techniki kolejarskiej. Organizowane tu tzw. kolejowe weekendy w górach cieszą się z roku na rok olbrzymim zainteresowaniem.

Na stacji w Nowym Sączu

Tradycyjnie, bowiem przejazdy retro miały już miejsce i podróżni na pokładach składów retro spędzali wielce atrakcyjne weekendy w górach, tak i tym razem chętni będą mogli zwiedzić Izbę Tradycji Kolejarzy Węzła Nowosądeckiego w Nowy m Sączu a także wziąć udział w piknikach na stacjach:  

  • Męcina (poczęstunek – drugie śniadanie), 
  • Dobra (regionalny posiłek na ciepło) – z atrakcjami kulinarnymi w ramach biletu. 
Kolorytu dodadzą animatorzy w historycznych strojach. Dla wygody podróżnych dostępny w pociągu będzie historyczny przedział barowy serwujący kawę/herbatę, przekąski. Momentem kulminacyjnym tego pierwszego wakacyjnego przejazdu będzie przyjazd do Kasiny Wielkiej , gdzie przygotowano imprezę plenerową –bicie rekordu świata w śpiewaniu piosenki kolejowej zorganizowaną przez Lokomotywę – Koalicję Kolei Galicyjskiej oraz akcję Odkryj Beskid Wyspowy. 
Plakat

Również na tej stacji nastąpi spotkanie z drugim składem jadącym z Chabówki do Kasiny Wielkiej, prowadzonym przez zabytkowy parowóz. Bilety na te niezwykłe wydarzenie można będzie zamawiać przez specjalny formularz już od dnia 12 czerwca od godziny 18:00 na stronie internetowej www.nsmk.pl. 

 Podczas Pikniku na trasie Nowy Sącz-Chabówka

 

  • Pamiętajmy, że dotychczasowa praktyka sprzedaży biletów na przejazd retro składem trwała niezwykle krótko i każda zwłoka to utrudniony dostęp na pokład retro pociągu. 

 

 Plakat

Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia jest Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które od 5 lat organizuje m.in. majową imprezę pod hasłem "Kolej na majówkę!" obejmującą przejazd pociągu retro z parowozem po przepięknej, nieczynnej na co dzień trasie Nowy Sącz – Chabówka. Również zimą mieliśmy taki przejazd, gdy w niedzielę 22 lutego na kolejowy szlak do Zakopanego wyjechał zabytkowy skład złożony z lokomotywy parowejTy42-107 oraz sześciu zabytkowych wagonów.Był to pierwszy taki od kilku lat ogólnodostępny przejazd pociągiem retro w zimowej scenerii. Przejazd ten członkowie NSMK przygotowali jak zwykle we współpracy ze Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce.

Widok z okna retro pociągu na trasie Chabówka-Nowy Sącz

Takim wielkim sukcesem zakończyła się np. niezwykła impreza, której mottem było 100-rocznica wybuchu I Wojny Światowej. Przypomniano wówczas najważniejsze wydarzenia z tego okresu związane z naszym regionem, w tym także rolę jaką odgrywał transport kolejowy, w tym nasza galicyjska linia kolejowa.

Podróżując galicyjską koleją możemy przenieść się mentalnie w czasy, gdy tę samą trasę pokonywał np. Najjaśniejszy Pan, Cesarz Austro-Węgier Franciszek Józef I Jego pobyt na stacji w Łupkowie uwiecznił na płótnie sam Kossak. Nie wiadomo, czy za wiedzą czy też nie Najjaśniejszego Pana, jechał koleją ale już bieszczadzką jego najbardziej znany i bodaj też lojalny poddany-Józef Szwejk.

Grupy rekonstrukcyjne podczas pikniku retro

Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które zawiązało się w 2007 roku jako grupa pasjonatów kolei, początkowo liczyła 4 osoby, z czasem dołączyły kolejne. Już po roku działania , bo w 2008 roku nieformalna jeszcze grupa zorganizowała po raz pierwszy Dni Techniki Kolejowej w Nowym Sączu, a także współorganizowała Małopolski Pociąg do Przyjemności. W roku 2009 stowarzyszenie zostało zarejestrowane w KRS.

Od 2009 roku opiekują się Izbą Tradycji Kolejarzy Węzła Sądeckiego znajdującą się na końcu peronu I na dworcu PKP w Nowym Sączu – jest to jednocześnie oficjalna siedziba Stowarzyszenia i miejsce spotkań klubowych.

Od 2011 roku Stowarzyszenie zajmuje się także organizacją przejazdów turystycznymi pociągami retro po malowniczej trasie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej na odcinku z Nowego Sącza do Chabówki.

Nieuczęszczanych szlaków kolejowych w naszym kraju jest bardzo dużo. Smutnie wyglądają opuszczone budynki stacyjne, popadające w coraz większa ruinę. Czas gdy kłębiły się w nich tłumy podróżnych dawno już minął. Są niemym dowodem na to, że kolei potrzebna jest daleko idąca zmiana. Smutkiem napawa też widok porastających zielskiem torów, które rdzewiejąc nadal jednak przeciwstawiają się nieubłaganemu zębowi czasu. Jednak dzięki ludziom, którzy wszędzie dostrzegają możliwość stworzenia czegoś atrakcyjnego na bazie już istniejącej infrastruktury, pojawiają się pomysły, które ożywiają zamarłe trasy kolejowe. Takim właśnie przedsięwzięciem jest najnowsza atrakcja turystyczna Bieszczad, czyli największa w Polsce rekreacyjna wypożyczalnia drezyn rowerowych, która jest już otwarta. Wycieczki drezynami odbywają się na dwóch udostępnionych do tego celu trasach: Uherce – Zagórz oraz Uherce – Krościenko. Liczą łącznie ok. 50 km długości.

Drezyna rowerowa to lekka – 4 osobowa konstrukcja napędzana przez 2 "kolejowych rowerzystów". Takich drezyn w wypożyczalni jest aż 50. W początkowej fazie są one doczepiane do siebie i formułowane w „pociąg”. Opracowano już bezpieczny sposób przekraczania skrzyżowań z drogami w takim „konwoju”, który z powodzeniem działa już w krajach Europy Zachodniej.


To pierwsza w Polsce wypożyczalnia drezyn rowerowych. Również Bieszczady mają bogatą historię związaną z koleją. Pierwszy raz ciuchcia zaczęła ciągnąć wagony pięknymi krętymi dolinami rzek już w 1874 roku. Z tej okazji powstały dwa tunele kolejowe, z czego jeden – pod Przełęczą Łupkowską – jest do dziś największym tego typu w Polsce. W Zagórzu powstał z kolei ważny węzeł kolejowy, o dziwo z dwoma dworcami kolejowymi oddalonymi od siebie o niespełna kilometr. Kolej dała zacofanym Bieszczadom dostęp do nowych technologii i nie tylko. Jak ważna był kolej podczas gigantycznych zmagań mocarstw europejskich świadczy, to że pozycja kolei bieszczadzkiej w okresie obu wojen światowych była nie do zastąpienia i odegrała ona ogromną rolę. Transportowano nią wojska do Twierdzy Przemyśl podczas I wojny światowej a obecność pociągów pancernych i budowane wzdłuż niektórych odcinków stałe umocnienia podczas II wojny są widoczne do dziś. Szczególną atrakcję dla pasjonatów najnowszej historii stanowią pozostałości sowieckich umocnień z okresu II wojny światowej, czyli tzw. linia Mołotowa, która znajduje się na trasie Uherce - Zagórz.

Górskie plenery, to niezwykle pociągające miejsca dla pasjonatów współczesnej techniki a nawet tej rodem z zeszłego wieku. Kręte szlaki kolejowe, liczne mosty, pod którymi toczą wody górskie potoki, co rusz zmieniający się krajobraz- to wszystko powoduje, że podróż po zabytkowych trasach kolejowych to niezwykle ciekawe przeżycie. Czy poruszając się siłą własnych mięśni, by w dalszej perspektywie dosiąść swojego dwukołowego rumaka, czy też wykorzystując moc pary i węgla, wsłuchując się w miarowy turkot kół i gwizd parowozu- to już zależy tylko od nas samych.

 

  • Podsuwamy też inne pomysły na ciekawy wypoczynek w górach:  

 

 

Poczytaj nasze artykuły:

Przewodnik po Podhalu [atrakcje turystyczne]
Podhale Przewodnik

Tanie noclegi na Podhalu
Podhale Noclegi

Restauracje na Podhalu
Podhale Restauracje

E-kartki i zdjęcia z gór
Góry zdjęcia

Liczymy na Państwa fotografie z Waszych wojaży po Podhalu. 
Skomentuj i podziel się tym artykułem z innymi na  - dziękujemy.

Polecamy lekturę tekstów o Pieninach i Podhalu


 

Opracowano z wykorzystaniem materiałów udostępnianych na swoich stronach www przez: 
Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei.
wycieczki-bieszczady.pl/drezyny-rowerowe-wypozyczalnia

Opracował Jacek Grzesiak

Rozkład jazdy


Noclegi

Willa BukowinaWilla Bukowina
Bukowina Tatrzańska / Nocleg
Willa Bukowina zaprasza.
Pensjonat DanutaPensjonat Danuta
Biały Dunajec / Nocleg
Naszym gościom oferujemy pobyt w komfortowych pokojach 1, 2, 3 i 4-o osobowy
Ośrodek Usług Hotelarskich RedykOśrodek Usług Hotelarskich Redyk
Ząb / Nocleg
Najwyższy poziom usług hotelarskich w Polsce - 1023 m n.p.m.
Restauracje

Restauracja Sport CornerRestauracja Sport Corner
Zakopane / Restauracja
Największa sportowa restauracja w Zakopanem.
Restauracja Bury MiśRestauracja Bury Miś
Bukowina Tatrzańska / Restauracja
Restauracja "Bury Miś" otwarta została w grudniu 2002 roku
Tatrzański BórTatrzański Bór
Małe Ciche / Restauracja
Małe Ciche to jedna z najmniejszych wsi na Podhalu.

Warto przeczytać

E-kartki góry