IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Zmiany komunikacyjne na Podhalu

2015-04-27 //Wstecz
Zmiany komunikacyjne na PodhaluBędą budować ronda, remontować drogi a także modernizować szlaki kolejowe. Nie pierwszy ogień idzie droga do Palenicy Białczańskiej oraz szlak kolejowy pomiędzy Kalwarią Zebrzydowską-Lanckoroną a Zakopanem. Jak szybko i bezpiecznie dotrzeć na Podhale, informujemy poniżej.

 

Jak informują władze spółki PKP,od 4 2015 r. maja, zmianie ulega rozkład jazdy pociągów na linii Kraków-Sucha Beskidzka-Zakopane. Za Przewozami Regionalnymi informujemy, że:

  • w dniach 4.V – 12.VI.2015 r.z uwagi na przebudową przeprawy kolejowej w Suchej Beskidzkiej, a także licznymi pracami naprawczymi na różnych odcinkach linii kolejowej nastąpi przerwa w ruchu pomiędzy Kalwarią Zebrzydowską Lanckoroną a Zakopanem.W tym czasie za wszystkie pociągi w relacjach Kraków Gł. – Sucha Beskidzka – Zakopane – Kraków Gł. na odcinku Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Sucha Beskidzka uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
  • Zastępcze autobusy będą uruchomione w dwóch relacjach:Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Stronie – Stryszów – Zembrzyce – Sucha Beskidzka – (Zakopane) oraz Kalwaria Zebrzydowska – Wadowice – Sucha Beskidzka. Jak ponadto informuje przedstawiciel PKP -połączenia w relacji Kraków Gł. - Zakopane – Kraków Główny.będą uzupełniająco obsługiwane przez szybkie autobusy kursujące drogą krajową nr 7. Autobusy będą rozpoczynać i kończyć bieg na dworcu autobusowym MDA w Krakowie, natomiast po drodze zatrzymywać się będą w: 
  1. Chabówce, 
  2. Nowym Targu, 
  3. Szaflarach Wieś, 
  4. Poroninie,
  5. Białym Dunajcu na przystankach przeznaczonych dla przewoźników autobusowych w pobliżu dworców.
Podhale-kolej

 

Dzięki tej inwestycji o wartości 50 mln zł czas przejazdu pociągów na tej linii skróci się o 15 minut. Ten nowy, prawie 700-metrowy odcinek torów połączy dwie górskie linie kolejowe krzyżujące się w Suchej Beskidzkiej: Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka.Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2016 roku. Wtedy właśnie czas przejazdu pociągów między Krakowem i Zakopanem zostanie skrócony o 15 minut. 

  • Nie są to ostatnie prace modernizujące ten szlak kolejowy. W planach są kolejne przedsięwzięcia, które jeszcze bardziej przyśpieszą przejazd pociągów do Zakopanego. Jeszcze w tym roku rozpocząć się ma budowa tzw. łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Ten odcinek skróci czas przejazdu do Zakopanego o kolejne kilkanaście minut.Po zakończeniu obu inwestycji pasażerowie podróżujący między Krakowem a Zakopanem pojadą ok. 30 minut krócej.
  • Jak dalej informuje PKP, podjęto już prace związane z opracowaniem tzw. dokumentacji przedprojektowej a obejmującej odcinek Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Opracowywany projekt zakłada m.in. modernizację infrastruktury, dzięki której skróci się czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy i dostępność transportu kolejowego.
  • Najbardziej odczuwalne przyśpieszenie, czyli tak oczekiwane ograniczenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego do magicznego progu około 2 godzin przyniesie dopiero budowa linii Podłęże – Szczyrzyce – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz. Obecnie prowadzone są prace studialne związane z wyborem wariantu budowy tej linii. Inwestycja została zawarta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski i możliwa jest do realizacji w latach 2016 – 2021.
Mapa planowanych połączeń kolejowych

 

To najbardziej zaawansowana regulacja znana jako "Podłęże - Piekiełko" i zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje szlak na południe. Projekt przewiduje, że w miejscowości Szczyrzyce linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do miejscowości Mszana Dolna. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie również dodatkowo zmodernizowana.

Tyle z prowadzonych prac już i planowanych na przyszłość. Może wydawać się, że umniejszanie czasu przejazdu o 15 minutowe sekwencje czasowe, to niby nic wielkiego. Ogrom zaniedbań jest widoczny, czas przejazdu, który przed wojną wynosił nieco ponad 2h, obecnie to 3 godz. 20 min. Każdy kwadrans mniej zbliża nas więc do czasów, gdy kolej przewoziła nie tylko dużo ale i szybko.

Zakopianka-Podhale

Majowy weekend w górach tuż-tuż i niejedna polska rodzina zaczyna już dokładnie planować swój wyjazd. Ci, którzy zamierzają poruszać się samochodem, chcą dojechać trasą szybką i wygodną. Jak zatem sprawnie i tanio dojechać do Zakopanego? Którędy jechać na Podhale z Gdańska, Poznania, czy Warszawy?

Do dyspozycji są następujące szlaki komunikacyjne. 

  • Z Gdańska do Zakopanego: 

autostradą A1 przez Toruń do Łodzi, potem z Łodzi E-75 do Częstochowy, stamtąd do Katowic, i autostradą A4 do Krakowa. Z Krakowa drogą nr 7, a potem 47 do Zakopanego, w sumie 688 km. 

  • Z Poznania do Zakopanego: 

Drogą nr 5 do Wrocławia, potem A8 i A4 do Krakowa. Z Krakowa drogą nr 7 i 47 do Zakopanego, w sumie 552 km. 

  • Z Warszawy do Zakopanego: 

Częściowo gotową trasą S8 do Piotrkowa Trybunalskiego, potem do Częstochowy, do Katowic, potem autostradą A4 do Krakowa. Z Krakowa drogą nr 7, a potem 47 do Zakopanego, w sumie 455 km.

Mapa dojazdowa

  •  Zmierzającym na Podhale z kierunku Śląska polecamy trasę przez Maków Podhalański. Może tu też dojść do tworzenia się drogowych zatorów, ale na pewno na mniejszą skalę niż te w Poroninie. Należy skręcić na Zawoję i przejeżdżając przez Babiogórski Park Narodowy z Czarnego Dunajca skierować się na Chochołów. Do Zakopanego niemal bez trudu wjedziemy od strony Doliny Kościeliskiej i Krzeptówek całkowicie omijając zakopiankę. Po drodze zwiedzić możemy Chochołów, Witów oraz zahaczyć o Dolinę Kościeliską.
  • Najwięcej jednak kierowców wybiera tradycyjny szlak jakim jest główna droga prowadząca do stolicy Tatr. W Nowym Targu mamy możliwość odbicia na Czarny Dunajec lub na Bukowinę Tatrzańską. Tymi bocznymi nieco drogami, które wbrew pozorom są jednak dość dobrze utrzymane, omijajmy ostatni odcinek zakopianki, ten z Poroninem i Białym Dunajcem i stąd również trafimy w okolice Tatr.
Zakopianka

Wyruszając w drogę, nie warto podporządkowywać się tzw. owczemu pędowi i jechać bezmyślnie jeden za drugim, byle do przodu i przed siebie. Wielu turystów nie zna wystarczająco dobrze topografii podhalańskich dróg i za cel wyprawy mając Białkę lub Bukowinę Tatrzańską, najpierw jedzie do Zakopanego i na miejscu pyta, jak dotrzeć do tych miejscowości. Może lepiej więc wcześniej zasięgnąć języka i właśnie w Nowym Targu skierować się na te miejscowości, jednocześnie nie nadkładając drogi i nie marnować czasu. 

  • Z Krakowa do Zakopanego mamy do wyboru okrytą złą sławą tylko jedną trasę- tzn.zakopiankę. Jej szlak wiedzie przez Myślenice, Rabkę - Zdrój, Nowy Targ, Biały Dunajec i Poronin. W Chabówce możemy skręcić na drogę wojewódzką nr 958 i dojechać do Zakopanego od strony Czarnego Dunajca,Witowa i Kościeliska mijając po drodze wieś Chochołów oraz doliny Chochołowską i Kościeliską.
Dojazd na Podhale-mapa

 O korkach na zakopiance tworzących się w weekendy oraz w sezonie letnim i zimowym głośno jest w całym naszym pięknym kraju. To wąska, kręta, dwupasmowa droga, z ograniczoną możliwością wyprzedzania i uciążliwym ruchem lokalnym. Jedynie na krótkim odcinku pomiędzy Stróżą a Lubniem ma status drogi ekspresowej. Dwujezdniowy, kilkukilometrowy odcinek w Chabówce, zwany patelnią, często zawłaszczany jest przez motocyklistów, którzy popisują się tu swoimi umiejętnościami nie bacząc na duże natężenie ruchu. Odcinek ten dość często usiany jest smutnymi znakami-krzyżami. Dochodzi tu bowiem często do wypadków z udziałem motocyklistów.

Uciążliwe korki tworzą się również przy samym wjeździe do niedrożnego w tym czasie centrum Zakopanego. Przy normalnym ruchu czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego wynosi ok. 1,5 – 2 godz. 

  • Trasa przez Dobczyce, Mszanę Dolną i Rabkę Zdrój przebiega drogą wojewódzką nr 964 oraz drogami krajowymi nr 28 i 47. Jest to jednak trasa dłuższa, o wąskich odcinkach, dlatego nie można tu liczyć na dużą oszczędność czasu.Długość tej trasy to ok. 110 km, czas przejazdu ok. 2 godzin.
Zakopianka-Podhale

Dla usprawnienia ruchu kołowego w tej części Podhala, niebawem na drodze prowadzącej do parkingu na Palenicy Białczańskiej będą miały miejsce rewolucyjne zmiany. W sezonie turystycznym, który tak naprawdę trwa na Podhalu niemal cały rok, ta droga bardzo często się korkuje. Prowadzi na zarówno na parking, na którym samochody pozostawiają turyści udający w stronę Morskiego Oka, jak i Ci jadący na Słowację. W miejscu dawnego przejścia granicznego na Łysej Polanie już w maju rozpoczną się prace przy budowie ronda .Będzie to zwykłe rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej z powiatową, ale już dalej obok tego będzie tzw. niby-rondo. To rozwiązanie pozwoli na selekcję ruchu i zawracało tych, dla których wjazdu już nie będzie- bo parking będzie zapełniony. To kolejny etap modernizujący ten fragment newralgicznej dla turystów i mieszkańców Podhala trasy. Podobne rondo powstało w miejscu gdzie łączą się drogi od Zakopanego i Bukowiny Tatrzańskiej w stronę Morskiego Ok rok temu, gdy drogowcy przebudowali skrzyżowanie w rejonie Wierchu Porońca. Kosztorys obecnych prac opiewa na około 2,5 miliona złotych. Planuje się również wyposażenie tej drogi w system informacji elektronicznej, który będzie na bieżąco monitorował jazdę w stronę Morskiego Oka i informował, czy parkingu są wolne miejsca postojowe. Prace budowlane potrwają około 3 miesiące.

Mapa wokół Tatr

Do opcji samochodowej w drodze na Podhale należy dołączyć podróż autobusem.

  • Z Krakowa do Zakopanego jest duża liczba połączeń od wczesnych godzin rannych do 22. Autobusy PKS i przewoźnicy prywatni, busy i rejsy międzynarodowej relacji. Wszyscy oni odjeżdżają z głównego dworca autobusowego w Krakowie przy ul. Bosackiej zlokalizowanego po sąsiedzku z dworcem kolejowym Kraków Główny Czas podróży wynosi ok. 2 godzin, jeżeli oczywiście na trasie nie ma korków.
Dworzec PKS Nowy Targ

Osobną alternatywą dla podróżujących jest zapomniana przez wielu podróż polskimi kolejami. Co prawda głośno o nich zazwyczaj wtedy, gdy spółka PKP doznaje kolejnych wpadek, czy to za sprawą źle skonfigurowanej siatki połączeń, nieumiejętnego zgrania rejsów w ramach rozkładów jazdy, niekompetencji pracowników i najbardziej widocznego ubóstwa w infrastrukturze, to jednocześnie trzeba obiektywnie zauważyć, że na prawie wszystkich głównych liniach kolejowych trwają intensywne prace remontowe, które w najbliższy latach zaowocują znacznym skróceniem czasu podróży i podniosą sam komfort podróżowania.

Czas przejazdów-porównanie

Już w regularnych odstępach czasowych po wybranych traktach kolejowych jeździ Pendolino, które obsługuje m.in. szlak z Trójmiasta i Warszawy do Krakowa. To bezkonkurencyjna jak na polskie warunki podróż. Jest cicha i szyba, co czyni jazdę tym pociągiem czystą przyjemnością. Do Krakowa można już dojechać z Gdańska w 5h30, z Warszawy w 2h30. W kolejnych latach ma być jeszcze szybciej. Problemem jest jednak właśnie linia na odcinku Kraków – Zakopane. Te 100 km, które dzielą te dwa miasta pociąg pokonuje w 4 h. Ta okoliczność powoduje, że jadąc w dzień trzeba po prostu przesiąść się na autobus na dworcu autobusowym w Krakowie.

Projekt modernizacji tras kolejowych

PKP podejmuje szereg wysiłków, by skusić potencjalnych pasażerów do wybrania opcji kolejowej. Najlepiej widać to w batalii o kuszenie klienta cenami biletów: 

  • kupując bilet u przewoźnika PKP Intercity z tygodniowym wyprzedzeniem otrzymamy 20% zniżki, 
  • a z dwutygodniowym już 30%. 
  • Jeśli kupimy bilety w ramach promocji "Weekendowa biletomania" zapłacimy jeszcze taniej. 
  • Swój system zniżek oferuje również przewoźnik Przewozy Regionalne, np. kupując bilety grupowe lub turystyczne. Szczegóły na stronach przewoźników.
Dworzec kolejowy w Rabce Zdrój

Zanim jednak wyruszymy w podróż na Podhale zastosujmy się do kilku prostych zasad : 

  1. Większość europejskich przewoźników w tym i polscy stosują zasadę- im wcześniej tym taniej. Planując wyjazd na Podhale, ale i winne regiony naszego kraju, warto kupować bilety z wyprzedzeniem za pomocą systemu sprzedaży internetowej. Przewoźnicy stosują bogatą liczbę zniżek. 
  2. Wsiadając grupą do pociągu, warto najpierw zadbać o bagaże, a dopiero później zacząć nosić np. rowery. Jednoczesne przenoszenie tego i tego jest mocno karkołomne, powoduje zatory w korytarzach , a to ułatwia "pracę" złodziejom.
Pendolino

Podróż pociągiem przez Polskę to wciąż jednak droga pełna udręki. O ile na głównych szlakach jest już po europejsku, to prowincja nadal straszy tandetą. Opóźnienia, niechlujne składy, zaniedbane dworce kolejowe i czasy przejazdu, które są bardzo długie, to może zniechęcić, niemniej, czy stanie w korku, korzystanie z uciążliwych objazdów, jazda po marnej jakości bocznymi szlakami, są właściwą alternatywą? Stare porzekadło mówi, że lepiej byle jak jechać i siedzieć, aniżeli dobrze stać.


 Wybierającym się na bieżący majowy weekend w górach życzymy szczęśliwej drogi, jakąkolwiek wybiorą, aby zawsze szczęśliwie dotarli do celu.


 

Poczytaj też nasze artykuły o Podhalu i nie tylko

Przewodnik po Podhalu [atrakcje turystyczne]
Podhale Przewodnik

Tanie noclegi na Podhalu
Podhale Noclegi

Restauracje na Podhalu
Podhale Restauracje

E-kartki i zdjęcia z gór
Góry zdjęcia

Liczymy na Państwa fotografie z Waszych wojaży po Podhalu. Najciekawsze wezmą udział w konkursie z nagrodami.
Skomentuj i podziel się tym artykułem z innymi na  - dziękujemy.

Polecamy lekturę tekstów o Pieninach i Podhalu 


 


Opracowano na podstawie doniesień medialnych.
Zebrał i opracował Jacek Grzesiak

 


Rozkład jazdy


Noclegi

Willa u KośleWilla u Kośle
Zakopane / Nocleg
Willa u Kośle zaprasza.
Pensjonat DanutaPensjonat Danuta
Biały Dunajec / Nocleg
Naszym gościom oferujemy pobyt w komfortowych pokojach 1, 2, 3 i 4-o osobowy
Zajazd Czorsztyński Motel - RestauracjaZajazd Czorsztyński Motel - Restauracja
Maniowy / Nocleg i Restauracja
Motel znajduje się nad nowopowstałym Zalewem Czorsztyńskim
Restauracje

Modrzewie Park Hotel *****Modrzewie Park Hotel *****
Szczawnica / Nocleg i Restauracja
Modrzewie Park Hotel to pierwszy pięciogwiazdkowy hotel w Pieninach.
U ChramcaU Chramca
Białka Tatrzańska / Nocleg i Restauracja
Szukasz noclegu w Białce Tatrzańskiej? Dobrze trafiłeś.
KARCZMA Regionalna Rusiń-SkiKARCZMA Regionalna Rusiń-Ski
Bukowina Tatrzańska / Restauracja
ZAPRASZAMY do Regionalnej Karczmy z pysznym jedzeniem.

Warto przeczytać

E-kartki góry