IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Wiosna wjedzie na Podhale gwiżdżąc, sapiąc i dymiąc

2015-02-27 //Wstecz
Wiosna wjedzie na Podhale gwiżdżąc, sapiąc i dymiącPrzejazd parowozu górzystym szlakiem, gdy wije się dolinami, sapiąc i gwiżdżąc wywołuje wielkie zainteresowanie. W tym roku podróż zabytkowym składem odbędzie nie byle kto.
Parady parowozów gromadzą tumy miłośników pięknych lokomotyw, swoistych pomników minionego czasu. To również przykład chwały polskiej myśli inżynierskiej. Podziwiamy zawsze te żelazne olbrzymy sunące po szynach, gdy sapią, gwiżdżą i dymią.



Parowóz to nie tylko maszyna, to też ludzie je obsługujący. Praca na stanowisku maszynisty parowozu wydaje się dziś jakaś egzotyczna, nie za bardzo orientujemy się jak wiele zależało od składu załogi w lokomotywie. W czasach pełnej automatyzacji, gdy rola człowieka ogranicza się do reagowania na sygnały wysyłane przez automat, mało wiemy o tym jak dużo zależało od dwóch osób pracujących na pokładzie olbrzymiej lokomotywy i to nie ważne, czy ciągnącej skład wagonów osobowych, czy też towarowych.

Skansen Chabówka

Trzeba było się uwijać, to pewne. Przerwy w zasilaniu węglem w czasie prowadzenia ciężkiego pociągu towarowego lub lżejszego, ale szybszego pociągu osobowego - to dwie, trzy minuty. Spóźnienie się z tym o minutę, skutkowało niemożnością zasilania kotła zimną wodą, bo stygnące palenisko powodowało bardzo szybkie obniżenie się ciśnienia pary w kotle. To wszystko pomocnik maszynisty i jednocześnie palacz, musiał czynić i tylko w tych momentach, gdy nie zbliżali się do urządzeń sygnałowych.

Retro pociąg na Podhalu

Dokładna znajomość szlaku obowiązywała nie tylko maszynistę, ale i jego pomocnika. Sygnały musiały być głośno i wyraźnie przekazywane sobie wzajemnie. Jednostronna widzialność szlaku, z powodu umieszczonego przed kabiną maszynisty kotła, szczególnie na krętych liniach w terenach pagórkowatych, zmuszała pomocnika do obserwacji swojej strony i podawania maszyniście zaobserwowanych sygnałów, gdy on ze swojej strony nie widział nic.
W terenie górskim, przy bardzo intensywnej pracy parowozu, te chwile przeznaczone na obserwację i niemożność zasilania paleniska, zła jakość węgla, powodowały zmniejszenie częstotliwości zasilania wodą kotła.

Wnętrze parowozu

Prowadzący parowozy po górzystym Podhalu przy wyjechaniu na szczyt musieli dbać o szereg rzeczy, które nie występowały przy podróży w terenie nizinnym. Ot, przy jeździe z góry, mogło np. nastąpić odsłonięcie się sufitu paleniska. To groźna sytuacja. Praca na stanowisku maszynisty i palacza nie należała zatem do łatwych. W dobie pełnej elektryfikacji szlaków kolejowych maszyniści i ich pomocnicy z parowozów nie są już potrzebni.

Obsługa parowozu
Zainteresowanie ich pracą odżywa, gdy miłośnicy stalowych olbrzymów organizują tzw. parowozjady, za sprawą których na nowoczesne szlaki kolejowe wtaczają się sapiąc, dymiąc i gwiżdżąc sympatyczne przecież pojazdy. Jak wielką stanowią atrakcję najlepiej można zauważyć podczas imprez organizowanych w nielicznych już parowozowniach, mających statut skansenów.

Obsługa parowozu
Te swoiste muzea myśli technicznej są na tyle odmienne od tradycyjnego muzeum, że tu wiele z wyeksponowanych tam eksponatów nadal jest sprawnych technicznie.
Na Podhalu, w Chabówce działa Skansen Taboru Kolejowego, który ma do dyspozycji najliczniejszą i najciekawszą pod względem różnorodności kolekcję zabytkowego taboru kolejowego. O jego popularności świadczy fakt, że każdego roku skansen odwiedza bardzo liczna rzesza turystów. Chabówka jest jednym z elementów słynnej galicyjskiej kolei transwersalnej. Miłośnicy kolejnictwa twierdzą i słusznie, że nie ma piękniejszych szlaków kolejowych jak te na Podhalu i na nowosądecczyźnie. Widoki z górskich tras są przepiękne i niezapomniane.

Retro skład na szlaku po Podhalu

Trzeba wiedzieć, że usytuowany na Podhalu Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce ma do dyspozycji najliczniejszą i najciekawszą pod względem różnorodności kolekcję zabytkowego taboru kolejowego. Co ważne -ten skansen może na bieżąco realizować zamówienia na uruchamianie pociągów retro z programem dostosowanym do potrzeb Klienta. Dlatego też realizowane są zamówienia na wynajem taboru m.in. do realizacji zdjęć filmowych zgodnie z realiami historycznymi. Takie przejazdy pociągów retro budzą wielkie poruszenie wśród sympatyków kolejnictwa. Organizatorzy tego typu atrakcji nie próżnują. Za nami zimowa atrakcja sezonu- podróż retro składem, który miał miejsce w lutym i odbył się inaczej niż zwykle, bo tym razem na strasie Chabówka – Zakopane.



Organizatorem imprezy było Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które we współpracy z KF Studio oraz Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce 22 lutego zorganizowało wyjątkową, bo w zimowej scenerii wycieczkę zabytkowym pociągiem retro do Zakopanego. Skład pociągnął zabytkowy parowóz Ty42-107 ze składem wagonów z lat 1920 – 1960.

Parowóz w skansenie Chabówka

Skład pociągu wyruszył w piękny, słoneczny, niedzielny poranek ze Skansenu w Chabówce na trasę do Zakopanego, gdzie dotarł jeszcze przed południem. Na czele składu stanął w pełni sprawny parowóz Ty42-107. Ciekawostką było widowiskowe ogrzewanie składu parą, od dawna już nie stosowane na kolei.
Był to pierwszy od kilku lat przejazd pociągiem retro w prawdziwie zimowej scenerii Podhala.


Przejazd pociągu retro odbył się ze stacji Chabówka do Dobrej koło Limanowej. Skład prowadził parowóz Ty42-107, a za nim wagony serii Bhixt + wagon typu 94A.
Gdy w niedzielę 22 lutego 2015 roku na kolejowy szlak do Zakopanego wyjechał ów zabytkowy skład złożony z lokomotywy parowej Ty42-107 oraz sześciu zabytkowych wagonów, to był to pierwszy od kilku lat ogólnodostępny przejazd pociągiem retro w zimowej scenerii przez Podhale.

Skład w Zakopanem

W składzie pociągu obok pięciu zabytkowych wagonów po raz pierwszy znalazła się także salonka z lat 70. której pasażerowie odbyli podróż w wygodnych przedziałach, z możliwością skorzystania z przedziału salonowego. Uczestnicy przejazdu na trasie Chabówka – Zakopane, poza przyjemnością podróżowania w historycznych składach, mogli podziwiać z okien pokryte śniegiem krajobrazy Podhala, a przed samym Zakopanem także majestatyczne i ośnieżone Tatry. Obsługa pociągu umilała podróżującym czas częstując pasażerów rozmaitymi przysmakami kuchni regionalnej, dzięki czemu do Zakopanego nikt nie przyjechał głodny i każdy mógł podczas czterech godzin zaplanowanego czasu wolnego możliwość przejazdu koleją linową na Gubałówkę w promocyjnej cenie, a także darmowe wstępy do filii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. W drogę powrotną pociąg retro ruszył punktualnie o zaplanowanej godzinie 15:02. Widok mknącego przez ośnieżone pola Podhala retro składu wzbudzał żywe zainteresowanie gapiów. Widać, że sympatia do parowozów nadal wśród Podhalan ale i turystów wypoczywających podczas tego weekendu w górach jest nadal żywa. Po przyjeździe do Chabówki na uczestników imprezy czekał rozpalony grill, a na zakończenie imprezy pokaz sztucznych ogni.



Zainteresowanie zimową imprezą przeszło najśmielsze oczekiwania. Bilety sprzedawały się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki. Nie dziwi zatem, że zaplanowano kolejną jej edycję. Tym razem retro skład powinien oprócz pasażerów dostarczyć na miejsce wiosnę. Całość została pomyślana jako powitanie wiosny z parowozem. Zaplanowano ją na sobotę 21 marca 2015 wodpowiedzi na liczne prośby i sugestie tych, którzy np. na pokład zimowego retro składu jednak nie dostali się.

Plakat na wiosenną imprezę

Ruszyła już więc rezerwacja biletów na te imprezę Warto się pospieszyć, ponieważ bilety na pociągi organizowane przez Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Koleizawsze rozchodzą się błyskawicznie i niemal tradycją jest już, że niestety nie wszystkim chętnym udaje się nabyć bilety.

Program powitania wiosny 2015 w Chabówce:

  • 9:00– wyjazd pociągu retro (parowóz Ty42-107 z 1946 roku z wagonami retro typu „ryflak”, „donnerbuchsen” i „salonka”) ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce,
  1. w pociągu regionalny poczęstunek na powitanie (w ramach biletu),
  2. w czasie jazdy w pociągu dostępny przedział barowy (kawa/herbata, przekąski),
  • ok. 11:00 przyjazd do Zakopanego, czas wolny do godziny 14:30: możliwość zwiedzania oddziałów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, wyjazd na Gubałówkę w specjalnej obniżonej cenie w zorganizowanych grupach wraz z przewodnikami, możliwość skorzystania z atrakcji parku wodnego ZAKOPANE (Antałówka) w specjalnej cenie dla uczestników przejazdu.
  • ok. 15:00 odjazd pociągu w drogę powrotną do Chabówki.
  • ok. 17:00 przyjazd do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
  1. na miejscu ognisko (prowiant zapewnia Organizator),
  2. nocne zwiedzanie oświetlonej ekspozycji,
Bilety można zamawiać przez internetowy system rezerwacji.

Zimowa odsłona podróży retro składem jest kontynuacją tych letnich, które również cieszą się wielką popularnością Przez całe wakacje we wszystkie weekendy w górach Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce zapraszał na przejażdżki pociągami retro na trasie z Chabówki do Mszany Dolnej i z powrotem.



Odbywano podróże po niezwykle malowniczej trasie przez zielone Podhale, na odcinku Chabówka-Mszana Dolna, która stanowiła źródło niezapomnianych wrażeń. Jazda po Podhalu składem złożonym z kilkudziesięcioletnich wagonów pasażerskich ciągniętych przez majestatyczną i pełną czaru lokomotywę, to była i jest niezwykle ciekawa, bo pełna atrakcji przygoda.
Bez wątpienia, a sądząc po frekwencji, jest to pełna oryginalnych wrażeń w niepowtarzalnej formie z elementami aktywnego wypoczynku wspaniała impreza. Szczegóły na stronie organizatora przejażdżek www.skansen.hg.pl



16 grudnia 2015 r. przypada 131. rocznica otwarcia Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, zbudowanej przez austriackie C.K. Koleje Państwowe w ciągu dwóch lat 1882-1884. Trasa biegnąca po północnych stokach Karpat uznawana jest za znaczące dzieło techniki kolejarskiej.
Szlak, po którym poruszają się zabytkowe już dziś składy uruchomiony został 16 grudnia 1884 roku.

Linia biegła po północnych stokach Karpat z Czadcy na Słowacji przez :

  1. Zwardoń,
  2. Żywiec,
  3. Suchą,
  4. Chabówkę,
  5. Nowy Sącz,
  6. Zagórz,
  7. Sambor,
  8. Stanisławów
  9. do Husiatynia nad ówczesną granicą rosyjską. Przy jej wytyczaniu wykorzystano już istniejące trasy kolejowe ale i zbudowano nowe.
Według znawców kolejnictwa - wybudowanie linii było wielkim dziełem techniki kolejarskiej. Powstała w ciągu dwóch lat, i co istotne nie dysponując dzisiejszymi zdobyczami techniki, wybudowano ponad 555 km trasy kolejowej z licznymi stacjami, mostami i wiaduktami.


Linia aż do początku lat 90. ubiegłego wieku odgrywała bardzo ważną rolę komunikacyjną w ruchu osobowym i towarowym. Wzrastające znaczenie transportu samochodowego spowodowało, że straciła swoją konkurencyjność . Obecnie na wielu jej odcinkach nie ma żadnego regularnego ruchu.
Wiele z budynków stacyjnych stoi do dziś w nienaruszonym, choć już nieco zdewastowanym stanie. Niektóre z nich żyją swoim zżyciem-na jednej ze stacji - w Kasinie Wielkiej - Steven Spielberg kręcił fragmenty do słynnego filmu "Listy Schindlera", a Andrzej Wajda poszedł w jego ślady i też kręcił tam sceny do "Katynia". Za dodatkową atrakcję należy przyjąć fakt, że stacja ta leżąc w samym sercu Beskidu Wyspowego, jest jedną z najwyżej położonych stacji kolejowych w naszym kraju.

Parowóz pod parą

Dla ratowania dziedzictwa kolei transwersalnej powołano do życia Inicjatywę Lokomotywa - Koalicja Kolei Galicyjskiej, która dąży do ocalenia jej 77-kilometrowego fragmentu tej linii położonego pomiędzy Chabówką i Nowym Sączem w Małopolsce. W planach inicjatywy jest, że miałby powstać tu produkt turystyczny, z jego największą atrakcją jaką sa przejazdy zabytkowymi składami prowadzonymi przez parowozy.



Ta trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej i ma wielki potencjał. Posiadanie takiego potencjału zobowiązuje. W zeszłym roku z wielką pompą zorganizowano jubileuszową Parowozjadę. Wówczas to PKP CARGO postanowiło spełnić oczekiwania wszystkich, nawet najbardziej wymagających miłośników kolei. Tradycyjnie pierwszego dnia goście mogli podziwiać przede wszystkim paradę siedmiu zabytkowych parowozów oraz pokazy składów pociągów historycznych. Organizatorzy postanowili wówczas zabrać miłośników kolei w podróż po Dzikim Zachodzie.
Parowozjada to przede wszystkim paradq zabytkowych parowozów i pokaz pociągów historycznych.



Podczas jubileuszowej, bo 10. "Parowozjady" można było podziwiać co najmniej siedem parowych maszyn i dwie historyczne lokomotywy spalinowe.
Organizatorem "Parowozjady", która odbyła się w dniach 23-24 sierpnia 2014 już po raz dziesiąty w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce, było PKP CARGO.

Artykuły o Podhalu

Tanie noclegi na Podhalu
Podhale Noclegi

Przewodnik po Podhalu [atrakcje turystyczne]
Podhale Przewodnik

Restauracje na Podhalu
Podhale Restauracje

E-kartki i zdjęcia z gór
Góry zdjęcia

Czytaj także: Ciekawostki o Podhalu | Bezpieczeństwo w górach | Ferie zimowe na Podhalu

Źródło: Łukasz Wideł - Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
JG.

Rozkład jazdy


Noclegi

U ChramcaU Chramca
Białka Tatrzańska / Nocleg i Restauracja
Szukasz noclegu w Białce Tatrzańskiej? Dobrze trafiłeś.
DW GiewontDW Giewont
Murzasichle / Nocleg
„Angelika”, „Kasprowy”i„Giewont” są położone w północnej części Murzasichla.
U TUTKI Pokoje GościnneU TUTKI Pokoje Gościnne
Murzasichle / Nocleg
Murzasichle, malownicza miejscowość położona na skraju Tatrzańskiego Parku.
Restauracje

AbsyntAbsynt
Nowy Targ / Restauracja
Serdecznie zapraszamy do naszej restauracji od wtorku do niedzieli od godzin
Zajazd Pod ChmurkąZajazd Pod Chmurką
Rabka Zdrój / Nocleg i Restauracja
Ten zakątek to znakomite miejsce na wypoczynek rodzinny i indywidualny.
Dworek FantazjaDworek Fantazja
Skomielna Biała / Nocleg i Restauracja
Dom Weselny Dworek Fantazja. Organizujemy wesela, bankiety,komunie, chrzciny

Warto przeczytać

E-kartki góry