IV Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe o Puchar PCD SALAMI
resetpowiększdrukuj

Powrót PKP na Podhale

2014-12-16 //Wstecz
Powrót PKP na PodhalePo 9-miesięcznej przerwie spowodowanej remontem torów pomiędzy Zembrzycami a Stryszowem pociągi znowu dojeżdżają do Zakopanego.

Szalejące po polskich torach Pendolino, przysłania nieco inny ważny fakt, iż od 14 grudnia powróciły połączenia kolejowe Podhala z resztą kraju. Oferta PKP obejmuje bezprzesiadkowe połączenia z Warszawy do Zakopanego. Można skorzystać oferty TLK (czas podróży: około 9 h 30 min; ceny biletów: I klasa – 104 zł, II klasa – 69 zł) lub pociągów Express (czas podróży: około 6 h 30 min; ceny biletów: I klasa – 168 zł, II klasa – 132 zł). Podróżując pociągiem TLK wybrać można pociąg nocny, który prowadzi wagony z miejscami do leżenia.Niestety, mimo trwającej wiele miesięcy modernizacji torów, pociągi pokonują niedługą przecież trasę z Krakowa do Zakopanego w czasie od 3 godz. 19 minut do przeszło 4 godzin. 


Jedyną szansą na skrócenie czasu przejazdu między Krakowem a Zakopanem jest planowana tzw. łącznica Zabłocie - Krzemionki, która znalazła się na liście podstawowych inwestycji na lata 2014-20. Dzięki temu 2,5-kilometrowemu połączeniu, pociągi do stolicy Tatr będą dojeżdżać szybciej o 12-15 minut.Niestety budowa łącznicy ma potrwać półtora roku, a czas jej rozpoczęcia dość mglisty.



Nie zmienia to jednak faktu, że długo oczekiwane wznowienie ruchu kolejowego na trasie Kraków-Zakopane w końcu nastąpiło. Z dobra nowiną na zakopiańską stację wjechał w niedzielę -14 grudnia, pociąg "Monciak" relacji Gdynia Główna - Zakopane. Wiedza o wznowieniu połączeń widać nie do wszystkich dotarła, gdyż z wagonów wysiadła niewielka liczba pasażerów. Teraz, gdy przed zbliżającymi się świętami, imprezami na skalę Pucharu Świata w Skokach Narciarskich w Zakopanem odbywających się 16-18 stycznia, Intercity przywraca codzienne połączenie z Trójmiasta do Zakopanego.Będzie to jednak jedyny kurs. Monciak w wyrusza z Gdyni o 19.20. Z Warszawy o 08:05 wyruszy tradycyjny ekspres TATRY. Szczegóły na stronie PKP-http://rozklad-pkp.pl



Trwający przez 9 miesięcy bezruch na szlaku kolejowym Kraków-Zakopane spowodowany był przekładaniem toru w ramach inwestycji dotyczącej budowy zbiornika Świnna Poręba. Inwestycja polegała na przełożeniu linii kolejowej, bowiem dotychczasowy przebieg trasy w okolicach przyszłego zbiornika wodnego będzie zalany podczas jego napełniania. Tory poprowadzono po tzw. nasypie hydrotechnicznym. Ogromna masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera 23 z 74 osuwisk zewidencjonowanych w sąsiedztwie zalewu. Na dziewięciokilometrowym odcinku wybudowano dwa mosty kolejowe. Większy z nich, siedmioprzęsłowa konstrukcja łukowa w Zembrzycach na Skawie, jest największym mostem kolejowym budowanym obecnie w Polsce. Liczy on prawie 400 metrów długości. Krótszy most nad potokiem Stryszawka ma 234 m długości i cztery przęsła. W ramach inwestycji równolegle do torów wybudowana została droga, a na niej most drogowy.Budowa trasy kolejowej była niezbędna, aby dokończyć zbiornik wodny Świnna Poręba na rzece Skawie.



Inwestycja ta rozpoczęła się 28 lat temu. Zbiornik ten zostanie oddany do użytku w 2015 r. Po nowej linii pociągi pojadą z prędkością 90 km/h, czyli o 30 km/h szybciej niż na starym odcinku. Sprawny i bezpieczny ruch na jednotorowej linii zapewnią nowoczesne urządzenia i zdalnie sterowana mijanka w Zembrzycach Nowych oraz modernizacja pięciu nowych przejazdów kolejowo-drogowych. Ze względu na budowę zbiornika przeniesiono również przystanek Zembrzyce. Zbiornik Świnna Poręba powstaje w Małopolsce na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły. Będzie spełniał funkcje przeciwpowodziowe i retencyjne dla Wadowic i Krakowa, a zarazem rezerwuaru wody do celów komunalnych i przemysłowych w woj. śląskim. Ma się przyczynić do rozwoju infrastruktury technicznej i gospodarczej okolicznych terenów. Zbiornik ma pomieścić 161 mln m sześc.,posiada i maksymalną powierzchnię 1 tys. 35 ha. 




Maksymalna wysokość zapory to 54 m, jej długość 604 m. Już raz uratowała trudną sytuację, gdy podczas powodzi w 2010 r. dzięki niemu fala powodziowa na Wiśle w Krakowie była o ok. 0,5 m niższa i woda nie przelała Mostu Dębnickiego. Poza walorami czysto hydrotechnicznymi zbiornik posłuży również za ciekawe miejsce dla rozwoju kompleksowych usług turystycznych.Tyle tytułem wyjaśnienia udzielonego przez inwestora.
Jako ciekawostkę można podać, że udostępnienie tej linii odbywa się w przeddzień 130. rocznicy oddania do użytku linii kolejowej Kraków - Zakopane.
Pasjonaci kolejnictwa w Polsce dobrze znają fakty, z czasów II RP, gdy polska Luxtorpeda pokonywała tę trasę w niedoścignionym do dzlś czasie 2 godzin i 18 minut i to w 1936r. Tym czasem w XXIw. przychodzi nam odcinek 148 km pokonywać przez 3 godziny i 49 minut ze średnia prędkością 42,41 km/godz. Nie jest to szczyt osiągnięć o jakich moglibyśmy marzyć.



Nadal jednak jest niedosyt ilości połączeń na linii Kraków-Zakopane. Szlak jest niedostatecznie wykorzystany. Póki nie ma oferty, która skutecznie by rywalizowała z innymi środkami lokomocji, nie pozostaje nic innego jak jednak nadal jechać taborem samochodowym.
Każdy, kto planuje podróż na Podhale planuje i dokonuje wyboru.Podróżując samochodem z Warszawy do Zakopanego do przejechania jest zależnie od wybranej trasy 400 - 455 km.



Pomiędzy Warszawą a Zakopanem kursują również autobusy różnych przewoźników. Dla wielu możliwe jest również dotarcie do Krakowa samolotem LOT-u, a stamtąd do Zakopanego pociągiem lub PKS-em. Lot trwa 55 minut. Jednak jest najbardziej kosztowny.W zależności na kogo padnie, na studenta, czy rodzinę wielodzietną, to optymalnym rozwiązaniem - biorąc pod uwagę komfort i cenę - podróż pociągiem dla pojedyńczych podróżnych jest najbardziej konkurencyjna , a w przypadku kilkuosobowej grupy osób najbardziej opłacalna jest podróż samochodem. Podróż pociągiem między Krakowem a stolicą Tatr po remoncie ma być krótsza i trwać 3 godz. 45 min, ale jej czas wciąż nie będzie konkurencyjny wobec czasu przejazdu autokarem z czasem ok. 2 godz., czy samochodem z opcją bez korków na zakopiance- ok. 1,5 godz.



Ciekawym rozwiązaniem wydaje się być nabierająca rozpędu kampania „pociąg-autobus-góry”, która ma na celu przekonanie opinii publicznej w tym polityków i urzędników o korzyściach uruchomienia na Podhalu szybkiej kolei zintegrowanej z autobusami. Organizatorzy kampanii uważają, że stworzenie szybkiego połączenia kolejowego w tym rejonie może się przyczynić do znacznego ograniczenia użytkowania samochodów, które i generują olbrzymie koszty społeczne, finansowe ale i ekologiczne.


Inicjatorzy akcji, a więc działacze Biegówek pod Tatrami, TIG-u oraz Stowarzyszenia Zakopiańskie Perspektywy, w ramach realizacji projektu wystosowali do Minister Infrastruktury i Rozwoju Marii Wasiak list otwarty z prośbą o poparcie swojej idei oraz z apelem o modernizację istniejącej linii kolejowej na odcinku Mszana Dolna – Zakopane. Zalet tego rozwiązania jest wiele , w tym przyczyni się do znacznego skrócenia czasów przejazdu zarówno do Zakopanego, jak i do Nowego Sącza. Jak skrupulatnie wyliczono po tej budowie i modernizacji odcinka Chabówka-Zakopane, za góra dziesięć lat, jak przekonują organizatorzy kampanii, podróż pod Tatry z Krakowa potrwa do 90 minut, z Warszawy 3.45 , a z Gdańska niewiele ponad 6 godzin.



Bez poparcia społecznego, swoistego nacisku na władze i osoby decyzyjne, idea będzie tylko pięknym marzeniem.
Szczegóły kampanii na stronie internetowej organizatorów: http://pociagautobusgory.pl/

Na naszych stronach znajdziecie Państwo również inne niezbędne informacje nt.:

Skomentuj i podziel się tym artykułem z innymi na  acebooku - dziękujemy.


Opracowano z wykorzystaniem doniesień medialnych.
JG.

Rozkład jazdy


Noclegi

Willa PokusaWilla Pokusa
Szczawnica / Nocleg
Willa Pokusa oraz Pokusa I znajdują się w samym centrum Szczawnicy.
PENSJONAT BORUTAPENSJONAT BORUTA
Zakopane / Nocleg
Pensjonat Boruta położony jest w centrum Zakopanego.
Pensjonat DanutaPensjonat Danuta
Biały Dunajec / Nocleg
Naszym gościom oferujemy pobyt w komfortowych pokojach 1, 2, 3 i 4-o osobowy
Restauracje

Willa AltaWilla Alta
Bukowina Tatrzańska / Nocleg i Restauracja
Czarująca willa w najpiękniejszym miejscu widokowym w całej Bukowinie
Hotel Nawigator***.Hotel Nawigator***.
Szczawnica / Nocleg i Restauracja
Hotel Nawigator*** to komfortowy obiekt wypoczynkowo-konferencyjny.
Zajazd ŚlebodaZajazd Śleboda
Ząb / Restauracja
"Zatonie, zatonie pióreczko na wodzie, ale nie zginie nuta o ślebodzie."

Warto przeczytać

E-kartki góry